Μέσα στην πυκνή πρωινή ομίχλη της 12ης Ιανουαρίου, δύο γηραλέα μεταγωγικά αεροσκάφη DC-3 της Πολεμικής Αεροπορίας, οι θρυλικές πλέον «Ντακότες», πετούν αργά πάνω από την ανατολική Αττική, είκοσι πέντε λεπτά μετά την απογείωσή τους από το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνας. Καθένα μεταφέρει 22 καταδρομείς αλεξιπτωτιστές για εκπαιδευτικό άλμα στα Μέγαρα, ενώ έχει 5μελές πλήρωμα. Τα δύο αεροπλάνα περνούν χαμηλά πάνω από τα Βίλλια και αρχίζουν να παίρνουν ύψος για να περάσουν τον σκοτεινό όγκο του Κιθαιρώνα. Πέντε λεπτά αργότερα, ο κυβερνήτης της δεύτερης Ντακότας ακούει στον ασύρματο τη φωνή του κυβερνήτη του προπορευόμενου αεροσκάφους, επισμηναγού Γ. Μώρου, βετεράνου της ελληνικής αποστολής στον πόλεμο της Κορέας: «Γύρνα πίσω, θα τσακιστούμε»! Πετώντας διακόσια μέτρα πιο πίσω κατορθώνει να στρίψει εγκαίρως νοτιοανατολικό και να αποφύγει το βουνό. Λίγο αργότερα προσγειώνεται στην Τανάγρα. Την ίδια στιγμή, στο έδαφος, μια ομάδα ξυλοκόπων του Κιθαιρώνα βλέπει μέσα στην ομίχλη ένα αεροσκάφος να στρίβει αργό για να αποφύγει την πλαγιά του βουνού, σε υψόμετρο 1.050 μέτρων. Μετά το χάνει. Σε κλάσματα του δευτερολέπτου το ένα φτερό της Ντακότας χτυπά στο έδαφος και η άτρακτος καρφώνεται ανάμεσα στα έλατα και διαλύεται σε τρία κομμάτια (2).
Αμέσως εμφανίζονται οι πρώτες φλόγες από τους κινητήρες και δευτερόλεπτα αργότερα ακούγονται πολλαπλές εκρήξεις από τις δεξαμενές καυσίμων. Σαν από θαύμα, τέσσερις αλεξιπτωτιστές, ένας δεκανέας και τρεις στρατιώτες, όλοι καθισμένοι στο οπίσθιο τμήμα της καμπίνας (1,3) έχουν επιζήσει, έστω και με σοβαρά τραύματα. Με την πρόσκρουση και τη διάλυση της ατράκτου εκτινάσσονται σε απόσταση ασφαλείας από τα φλέγόμενα συντρίμμια. Οι ξυλοκόποι αρχίζουν να τρέχουν προς το σημείο της καταστροφής καθοδηγούμενοι από τις συνεχείς εκρήξεις. Ενας κατευθύνεται προς τα Βίλλια, επτά χιλιόμετρα πιο μακριά να ειδοποιήσει για την τραγωδία. Ωοτόσο, ο πιλότος της δεύτερης Ντακότας έχει ήδη σημάνει συναγερμό στην Ελευσίνα και την Τανάγρα και αμέσως ξεκινούν για την περιοχή άνδρες των Λ.Ο.Κ., της αεροπορίας και της χωροφυλακής καθώς και ένα ελικόπτερο με υγειονομικό υλικό. Μόλις μισή ώρα μετά το δυστύχημα φθάνουν στον τόπο της τραγωδίας. Οι ξυλοκόποι έχουν ήδη εντοπίσει τους τραυματίες και τους προσφέρουν τις πρώτες βοήθειες, ενώ το αεροσκάφος εξακολουθεί να φλέγεται. Διάσπαρτα στο δάσος βρίσκονται μικρότερα κομμάτια της ατράκτου και των φτερών καθώς και τα αλεξίπτωτα των καταδρομέων (4).
Οι τέσσερις τραυματίες, τρεις από τους οποίους έχουν σοβαρά εγκαύματα στο πρόσωπο και το σώμα, ενώ ο τέταρτος μόνο κατάγματα, μεταφέρονται οδικώς στα στρατιωτικό νοσοκομεία της Αθήνας. Αργότερα ο ένας θα εξηγήσει πώς σώθηκε, απλά και με σαφήνεια: «Γλίτωσα γιατί πέρασα ανάμεσα από τις φλόγες, όπως κάνουμε στην άσκηση». Στις τρεις η ώρα περίπου οι φωτιές έχουν σβήσει και όλα τα πτώματα έχουν ανασυρθεί από τα συντρίμμια και έχουν τυλιχθεί με κουβέρτες. Σε μονή φάλαγγα οι άνδρες των ΛΟΚ αρχίζουν το μακάβριο έργο της μεταφοράς τους μέσα στο δάσος, προς τον δρόμο που οδηγεί στα Βίλλια. Οι νεκροί είναι 18 καταδρομείς και 5 αεροπόροι. Στον Κιθαιρώνα φθάνουν εν τω μεταξύ και ο αντιπρόεδρος της χούντας Στ. Παττακός, ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ Οδ. Αγγελής, ο αρχηγός της αεροπορίας Δ. Κωστάκος και ο διοικητής των δυνάμεων καταδρομών υποστράτηγος Σύρμος. Οπως ανακοινώνεται στον Τύπο «Ο πρωθυπουργός και υπουργός Αμύνης κ. Γ. Παπαδόπουλος διέταξεν όπως λόγω του δυστυχήματος διακοπή εκ των ραδιοσταθμών Αθηνών και Θεσσαλονίκης η μετάδοσις ευθυμών μουσικών προγραμμάτων. Επίσης ανεβλήθη η προγραμματισθείσα διά την εσπέραν προβολή της ελληνικής ταινίας “Η Μεσόγειος φλέγεται” εις την οποία επρόκειτο να παραστούν ο Αντιβασιλεύς, η Ανωτάτη Ηγεσία των Ε.Δ. κ.ά.» Την επομένη, μετά τη νεκροψία, η οποία διεξάγεται στο 401 στρατιωτικό νοσοκομείο, οι σοροί των νεκρών μεταφέρονται με «ειδικά οχήματα τη συνοδεία τιμητικής φρουράς» στους τόπους καταγωγής τους, όπου την επομένη κηδεύονται με στρατιωτικές τιμές (5).
Το δυστύχημα αυτό είναι μόλις η πρώτη απώλεια μεταγωγικού αεροσκάφους της Πολεμικής Αεροπορίας από την εποχή του πολέμου στην Κορέα.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΛΕΥΚΩΜΑ 1970
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
ΑΘΗΝΑ
1998
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Οι αναρτήσεις που γίνονται από το διαδίκτυο τα κείμενα και οι φωτογραφίες (με σχετική σημείωση της πηγής) θεωρούμε ότι είναι δημόσια.Αναρτήσεις η αναδημοσιεύσεις, από άλλες πηγές που αναρτώνται σε αυτό το blog εκφράζουν αυτούς που τις υπογράφουν.Αν υπάρχουν πνευμ.δικαιώματα παρακαλούμε ενημερώστε μας για την αφαίρεση τους(των αναρτήσεων ή αναδημοσιεύσεων).Ενημερώστε μας άμεσα εάν θίγεστε απο κάποια ανάρτηση ώστε να την αφαιρέσουμε.
Εισαγωγικός Σχολιασμός (μπλέ γράμματα)
Σε ορισμένες αναρτήσεις υπάρχει περίπτωση σαν πρόλογος να υπάρχει δικός μας σχολιασμός.Αυτή είναι η δική μας άποψη για το θέμα και δεν υποχρεώνουμε κανέναν να την διαβάσει...
---
Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και όχι αυτή του newspull.Μη κόσμια και προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται όπου αυτά εντοπίζονται(ενημερώστε μας και εσείς εάν χρειαστεί).